Analisi comparativa dell’autobiografia marocchina moderna e del racconto egiziano: Fī ʾl-ṭufūlah e Qindīl Umm Hāšīm un caso di studio

(A Comparative Analysis of the Modern Moroccan Autobiography and the Egyptian Short Story: Fīʾl-ṭufūlah and Qindīl Umm Hāšīm as a case study)

in La rivista di Arablit, a. XIV, n. 27, giugno 2024, pp. 97-122.

This study aims to investigate the influence of the modern Egyptian novel and short story on modern Moroccan production through a comparative analysis of the works of two authors: ʿAbd al-Maǧīd Ibn Ǧallūn (1919-1981) and Yaḥyà Ḥaqqī (1905-1992). While literary critics usually compare Fī ʾl-ṭufūlah (In Childhood, 1957, 1968) by Ibn Ǧallūn with al-Ayyām (The Days, vol. I, 1929, vol. II, 1939, vol. III, 1967), by Ṭāhā Ḥusayn (Rooke 1997a; Fernández Parrilla 1997, 2006; Barrādah 1971), the present analysis intends to show the points of contact between Fī ʾl-ṭufūlah and the novella Qindīl Umm Hāšim (The Lamp of Umm Hāšim, 1944), both on a formal and thematic level. This case study stems from the assumption that Ḥaqqī’s novella had an impact on Ibn Ǧallūn’s autobiographical writing. Therefore, the comparative analysis aims to 1) delineate the similarities and oppositions between the two narrative and structural forms and 2) interpret them through the observation of their particular use of modern narrative and discursive techniques. The results are intended to corroborate discourses on the reception of Ibn Ǧallūn’s work by assimilating both trends that view literary writing as a social and political act and trends that are concerned with literary and artistic innovation.


Questo studio si propone di indagare l’influenza del romanzo e del racconto egiziano moderno sulla produzione marocchina moderna attraverso un’analisi comparativa delle opere di due autori: ʿAbd al-Maǧīd Ibn Ǧallūn (1919-1981) e Yaḥyà Ḥaqqī (1905-1992). Mentre i critici letterari sono soliti confrontare Fī ʾl-ṭufūlah (Nell’infanzia, 1957, 1968) di Ibn Ǧallūn con al-Ayyām (I giorni, vol. I, 1929, vol. II, 1939, vol. III, 1967), di Ṭāhā Ḥusayn (Rooke 1997a; Fernández Parrilla 1997, 2006; Barrādah 1971), la presente analisi intende mostrare i punti di contatto tra Fī ʾl-ṭufūlah e la novella Qindīl Umm Hāšim (La lampada di Umm Hāšim, 1944), sia a livello formale che tematico. Lo studio di questo caso nasce dal presupposto che la novella di Ḥaqqī abbia avuto un impatto sulla scrittura autobiografica di Ibn Ǧallūn. Pertanto, l’analisi comparativa mira a 1) delineare le somiglianze e le differenze tra le due forme narrative e strutturali e 2) interpretarle attraverso l’osservazione del loro particolare uso delle moderne tecniche narrative e discorsive. I risultati intendono corroborare i discorsi sulla ricezione dell’opera di Ibn Ǧallūn assimilando sia le tendenze che considerano la scrittura letteraria come un atto sociale e politico sia quelle che si occupano dell’innovazione letteraria e artistica.

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Rosa Pennisi |